Arjen vinkkinurkka, Keittiössä

Kauppaostokset kotiovelle

Jos Covid-19 on tuonut paljon negatiivista tullessaan niin sentään jotain hyvääkin muutosta se on saanut aikaan. Yhä useammat ovat löytäneet kauppojen kotiinkuljetuspalvelut osaksi arkea. Myös me.

Vielä muutama vuosi sitten mielsin kauppojen kotiinkuljetuksen lähinnä vanhuksille hyödylliseksi palveluksi, josta muille on vain lähinnä haittaa. Mietin, mihin tämä maailma on menossa, kun siitä tehdään sellainen, ettei neljän seinän sisältä tarvitse poistua enää mihinkään. Kuinka helppoa sosiaalisia tilanteita pelkäävän on unohtua ja homehtua omaan kotiinsa tietokonepelien ja nettiyhteisöjen ääreen ilman ainuttakaan face to face -kohtaamista. Niinkin nykymaailmassa on mahdollista käydä, että ihminen tavallaan ei ole enää edes olemassa, koska omaan kotiin on niin helppo linnoittautua. Nyt mieleni on kuitenkin vähän muuttunut. Perheenäitinä olenkin nykyään sitä mieltä, että kyseessä on ihan loistava palvelu! Myös muille kuin vanhuksille.

Itse olemme käyttäneet Prisman kotiinkuljetusta joten muiden kauppojen vastaavasta palvelusta minulla ei ole kokemusta. Olemme kokeneet palvelun hyväksi ja alun turhat jännitykset esimerkiksi tuotteiden tuoreudesta tai hevi-osaston tuotteiden kunnosta on voinut heittää romukoppaan. Hyväkuntoista tavaraa olemme saaneet ja päivämäärää riittää useimmiten vähintään viikoksi eteenpäin. Toki se on kaupan etu, että tuotteet ovat kunnossa. Tuskin muuten kukaan tilaisi enää toista kertaa.

Kotiinkuljetus maksaa kympin verran vaihdellen vähän sen mukaan, mihin aikaan haluat tuotteet kotiovellesi. Eli ihan pikkuostoksia ei kannata lähteä tilaamaan. Me teemme tilauksen viikoksi. Tuotteet on mahdollista käydä myös itse hakemassa valmiiksi kerättynä. Jos vaikkapa satut asumaan ihan lähellä kauppaa, on tämä palvelu ehkä sinulle sopivampi. Säästät aikaa, kun käyt vain nappaamassa ostokset mukaan ja maksat siitä ekstraa vitosen verran.

Olen koonnut alle omaan kokemukseeni pohjautuvat kotiinkuljetuspalvelun plussat ja miinukset.

Plussat

  • Aikaa jää muuhun kuin kaupassa seikkailemiseen. Nettitilausta tehdessä pystyt keskittymään samalla muuhunkin.
  • Tilauksen voi tehdä mihin kellon aikaan vain, vaikka yöllä.
  • Tilauksen teon voi keskeyttää ja jatkaa myöhemmin.
  • Kotona on mahdollista tarkastaa, oliko niitä sipuleita jäljellä vai ei.
  • Heräteostokset jäävät vähemmälle.
  • Voit tehdä rauhassa hintavertailua ilman ympärillä vilisevää ihmispaljoutta.
  • Voit perehtyä tuoteselostuksiin rauhassa.
  • Budjettia on helppo seurata samalla. Hinta ei tule yllätyksenä.
  • Taloudellisina etuina säästyt myös bensa- ja tänä päivänä maskikuluilta.
  • Ostoskasseja ei tarvitse raahata itse.
  • Neuroottisille täydellisten hedelmien ja vihannesten etsijöille homma tulee helpoksi, kun joku muu valikoi puolesta. Eikä tarvitse korona-aikana salaa hipelöidä jokaista tomaattia.
  • Ensimmäisen tilauskerran jälkeen homma helpottuu, koska voit tallentaa itsellesi peruslistan seuraavien tilausten pohjaksi tai tehdä kuten me teemme; käyttää edellistä tilausta pohjana.

Miinukset

  • Netissä valikoima on suppeampi eikä ihan kaikkea ehkä löydy.
  • Tuote voi olla korvattu toisella, joka ei ehkä olekaan mieluinen. Tältä kuitenkin välttyy kunhan muistaa ottaa ruksin pois korvattavuus-kohdasta tilausta tehdessä.
  • Tilaus pitää tehdä hyvissä ajoin, koska päivät täyttyvät nopeasti. Ennakointitaitoa tarvitaan.
  • Esim. Hevi-osaston tuotteita ei pääse itse valikoimaan. Tämä saattaa kirpaista jos on taipumusta tarkkuuteen. Toisaalta tämä juuri on myös plussaa.
  • Tietotekniikka on aina tietotekniikkaa ja joku voi mennä pieleen. Kerran meiltä hävisi yks kaks lähes valmis ostostilaus johonkin bittiavaruuteen ja koko homma piti aloittaa alusta. Tähänkin on kuitenkin helpottava ratkaisu olemassa sillä voit tallentaa itsellesi perustarvikelistan. Jos tilaus katoaisi, tallennettu peruslista pysyy kuitenkin tallessa.

Meillä kävi iloinen Prisma-mies viimeksi tänään oven takana. Minun oli tarkoitus ottaa kuvia tätä postausta varten, mutta unohdin. Siispä kuva tyhjistä laatikoista 😁

(4) Kommentit

  1. Se että kaiken saa suoraan kotiovelle on kyllä helpottanut tätä korona-arkea. Nykyään tuntuu, että kuljetusliikkeiden kautta saa tilattua oikeastaan ihan mitä vaan kotoa poistumatta. Itse olen aiemmin tilannut satunnaisesti jotakin netistä, mutta nyt koronan aikana on tullut kokeiltua myös ruokatilauksia.

    1. Niinpä. Voi olla, että meillekin kauppaostosten tilaaminen kotiovelle jää ihan pysyväksi tavaksi. Ei olisi voinut kuvitellakaan vielä vuosi sitten! Viime keväänä monet ravintolat aloittivat kotiinkuljetuksen ja tuli tilailtua ihan jo siksi, että haluttiin auttaa paikallisia yrityksiä pysymään pystyssä 😊

  2. Tällaiset erilaiset kotiinkuljetukset on kyllä näinä poikkeusaikoina ollut todella suuri apu. Tuntuu, että erilaisten verkkokauppojen ja kuljetusliikkeiden määrä on noussut lähiaikoina. Kaikenlaista on netistä tullut tilailtua täällä Haminassa, mutta ruokaa en ole vielä kokeillut. Tuo on varmaan ihan fiksua tehdä tilaus pidemmälle ajalle, kuten vaikkapa viikoksi.

    1. Kyllä. Me ollaan kauppatilausten lisäksi tilattu ruokaa ravintoloista, joilla ei ennen ole kotiinkuljetusta ollut. Ihanaa, että kotiinkuljetuksella saa muutakin kuin iän ikuista kebabia ja pizzaa…. ja samalla on mukana tukemassa taloudellisesti paikallisia yrityksiä näinä haastavina aikoina. Suosittelen kokeilemaan kotiinkuljetusta myös päivittäistavarakaupasta! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *